Selasa, 14 Julai 2009

berkat anugerah ALLAH

Sudah dua pagi saya menadah kitab fawakih janiyyah syarah kepada kitab mutammimah bersama syeikh hisyam , kitab mutammimah pula adalah syarah kepada matan ajurumiyyah . Kitab mutammimah ada satu lagi syarah yang amat masyhur iaitu kitab kawakib durriyyah sehingga namanya menenggelamkan nama mutammimah itu sendiri . Kalau ditanya pelajar-pelajar pondok atau sesiapa sahaja kamu belajar nahu kitab apa? pasti mereka menjawab kitab kawakib walhal sebenarnya yang mereka belajar adalah kitab mutammimah .

Menadah kitab fawakih ini membuat saya mengenangkan pengalaman lama . Kisahnya mengenai kitab mutammimah melalui pengalaman saya ketika berada di tahun satu di pondok moden dahulu . Kitab ini merupakan muqarrar bagi tahun satu di pondok moden . Guru yang mengajar kami ketika itu ialah almarhum ustaz zakaria abdul latif .

Seperti kebanyakan sahabat-sahabat yang lain , diawal-awal pengajian kami di pondok moden membuat kami bingung tak tahu apakah yang diajar dan apakah yang kami belajar , dahlah mula lepas subuh habisnya waktu isya' , yang pasti apa sahaja yang ustaz ajar kami akan dhobit dengan cara tersendiri , ada yang lurus ada yang senget dan bermacam-macam lagi seni dhobit sahabat-sahabat saya hehehe...kadang-kadang tengok kitab sendiri pun malu.

Namun kami tetap bersabar dan tekun dalam belajar ,sekalipun kami tidak putus asa . Sesuatu yang paling kami tak kan lupakan ialah pesanan ustaz zakaria kepada kami ; ngaji ni anok-anok memang payoh...nak-nak ngaji nahu memang tak nampok gapo mulo-mulo ni...tapi sabar!!! Ado setengoh oghe maso ngaji pehe selalu , ado oghe lepas ngaji baru pehe , ado oghe habis kitab baru pehe . Tapi hok penting ngaji , lamo-lamo nyo buleh la , berkat akan mari... Itulah pesanan yang penuh hikmah yang saya pegang sampai kini .

Masa terus berlalu , kami istiqomah belajar kawakib dari satu muka ke muka yang lain , dari satu huruf ke huruf yang lain sambil ustaz ya tekun menerangkan isi kitab tanpa mengenal penat dan lelah nya , umurnya waktu itu telah menjangkau 73 tahun sangat uzur... tambah-tambah lagi ustaz telah melakukan opret mata . Sayu hati kami melihat ustaz ya , mengajar sambil mengalir air matanya mulutnya terketar-ketar...

ustaz haji zakaria abdul latif

Kami terus belajar walau banyak yang kami tak paham kerana berpegang kepada kata-kata ustaz ya . Dengan berkat ustaz ya , alhamdulillah kami dapat merasai manisnya kata-katanya , khatam sahaja kitab mutammimah itu ALLAH telah membuka kepada kami futuhat yang kami sendiri tidak menyangkanya(kerana kami tak paham pun pada asalnya) , kami mampu menguasai nahu walaupun tak lah semantap mana . Bolehlah baca kitab turath sikit-sikit...

Saya akan sentiasa mengingati pengalaman ini , pengalaman yang tak dapat dirasai melainkan orang-orang yang melaluinya sendiri...ALLAH...ALLAH...ALLAH. Dengan berbekalkan keberkatan inilah kami tidak lagi bingung seperti dahulu , mubtada' khobar kami tak kenal , fe;il fa'elnya tertukar tetapi sekarang alhamdulillah... Terkadang terlintas soalan macam mana kami mampu menguasai nahu ni? fikir punya fikir jawabnya berkat...

Tiada ulasan:

Catat Komen

 

©2009 .::zikroyat::. | Template Blue by TNB